Sunday, October 12, 2008

Petikan Teks

Ikan Emas Iskandar


Saya Iskandar. Saya
dan abang saya memelihara
ikan emas. Kami sayang
akan ikan-ikan ini.


Mula-mula saya dan
abang saya membeli sebuah
akuarium dan anak ikan
emas. Kami
memasukkan pasir dan
batu kecil ke dalam
akuarium itu.
Kemudian kami
memasukkan rumpai
air dan air bersih ke dalamnya.


Kami buka plastik
yang berisi anak ikan.
Kami lepaskan tiga pasang
anak ikan ke dalam akuarium
itu perlahan-lahan.


Kami biarkan anak-
anak ikan itu berenang
keluar daripada plastik itu.

Kami memberikan
makanan kepada anak-
anak ikan itu dua
kali sehari.


Air di dalam akuarium
itu kami tukarkan seminggu
sekali. Kami membuang
sebahagian air yang kurang
bersih. Kami melakukan kerja
itu menggunakan paip getah,
baldi dan kertas surat khabar.


Kemudian, kami
masukkan air yang bersih.
Kami menggunakan paip
getah untuk mengisi air ke
dalam akuarium.


Beginilah caranya saya dan
abang saya memelihara ikan-
ikan emas kami.


Pada waktu lapang, saya dan abang saya suka melihat ikan-ikan itu berenang di dalam akuarium. Kami sekeluarga sangat sayang akan ikan-ikan itu. Cubalah kawan-kawan memelihara ikan.

No comments: